Завдання 2-го етапу Всеукраїнської олімпіади з хімії
7 клас
7 клас
Задача 2
1. Наведіть по 2 приклади назв хімічних елементів які утворені від назв
:
Ø небесних тіл;
Ø видатних учених;
Ø різних країн.
Ø В назвах яких відображені їхні властивості.
2. Опишіть історію відкриття одного
із згаданих вами хімічних елементів.
Задача 3
1. Заповни таблицю, використовуючи
Періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва:
Символ
елемента
|
Назва
|
Заряд
ядра атома
|
Кількість
електронів
в
атомі
|
Номер
періоду
|
Номер
групи
|
Підгрупа
|
Фосфор
|
||||||
+29
|
||||||
31
|
||||||
4
|
VI
|
Побічна
|
||||
Fe
|
2. Існування якого із цих елементів було
передбачено Д.І. Мендєлєєвим?
Задача 4
Прийшовши додому після одного
з перших уроків хімії, Василь з подивом виявив, що його просто переслідують
хімічні процеси. Так, колір змінюють папір під щіточкою з аквареллю, екран
ввімкненого телевізора, висихаючи бризки бруду на черевиках; тепло виділяють
запалений сірник, батарея опалення і шкіра самого Василя; сира картопля
відрізняється за смаком від смаженої, навіть якщо її вмочити в олію; бульбашки
газу виділяються з пляшки “Кока-Коли” при її струшуванні, зі здобного тіста і з
гарячої сковорідки, на яку потрапила вода.
Віднісши всі ці явища до
хімічних, Василь вирішив, що хімія – найголовніша наука і необхідно вивчати
тільки цей предмет.
Які свої помилки Василь незабаром побачить?
Відповідь мотивуйте.
Задача 5
Масова
частка Фосфору в бінарній сполуці з Оксигеном дорівнює 43,7 %. Пари цієї
речовини у 8,875 раз важчі за кисень.
1. Виведіть
формулу цієї сполуки.
2. Що ви знаєте про елемент Фосфор та історію його відкриття?
Задача 6
До складу людського організму входить у середньому 65
% Оксигену, 18 % Карбону, 10 % Гідрогену, 0,15 % Натрію й 0,15 % Хлору за
масою.
Розташуйте
позначені вище елементи в порядку зростання числа їхніх атомів у людському
організмі.
8 клас
Задача 1
При проведенні
підводних робіт для дихання водолазів
застосовується “гелієве повітря”
– суміш кисню і гелію.
1. Обчисліть об’ємні та масові частки компонентів суміші (%), відносна густина
якої за воднем дорівнює 4,9.
- Обчисліть кількість молекул та атомів,
що містяться в вищезазначеній суміші кількістю речовини 0,25 моль.
Задача 2
Молярна маса сульфіту трьохвалентного
елемента в 1,96 раз більша, ніж молярна маса сульфіду цього елемента.
1. Визначте невідомий елемент.
2. Що вам відомо про сфери застосування цього
елемента?
Задача 3
Юний
хімік Федір Колбочкін вирішив дома дослідити склад декількох засобів побутової
хімії, які використовувала його мама, наводячи лад на кухні і вивести їхні
хімічні формули..
Для
цього він взяв засоби:
а) для
чищення сантехніки «Туалетне каченя»;
б)
для чищення засмічених стічних труб «Містер Мускул»;
в) тверді
прозорі кристали, схожі на маленькі кубики (за їх допомогою мама часто виводила
«свіжі» плями від жиру, «посаджені» необережним Федьком на одяг).
Федір
приготував розведені розчини цих засобів і опустив у кожний із них
універсальний індикаторний папірець. В одному із розчинів папірець не
змінив забарвлення, в іншому – став синім, а ще в одному – червоним.
1. Опишіть
результати Федькових спостережень.
Про наявність яких речовин у складі засобів побутової хімії свідчать ці
дослідження? З якою метою вводять ці речовини до складу засобів побутової
хімії?
2. Яких
правил техніки безпеки треба
дотримуватися при використанні вищезгаданих засобів у побуті? Чому?
3. Який
засіб Федькова мама використовувала для виведення жирних плям?
4. Чи
вдалося Федькові за результатами досліджень вивести формули вищезгаданих засобів?
Задача 4
Суміш
натрій і калій бромідів використовували в медицині при розладах нервової
системи.
Обчисліть кількість йонів Брому, які надходять в організм при
введенні десертної ложки (10 мл) розчину, який містить в 1 л по 30 г зазначених
солей.
Задача 5
При взаємодії суміші магнію та магній
оксиду масою 16 г із хлоридною кислотою, взятою в надлишку, виділився газ
об’ємом 5,6 л (н.у.).
Визначте
масові частки компонентів (%) у суміші.
Задача 6
Наведені схеми рівнянь описують процес добування та
властивості сполук металу А:
С2 С2 Д2С
АВ →
АС + ВС2; ВС2 →
ВС3; ВС3 → Д2ВС4
Д2
АС → А + Д2С; АС +
Д2ВС4 → АВС4 + Д2С
1.
Визначте зашифровані
речовини, якщо масова частка
елемента А в АВС4 становить 40,0%.
2.
Запишіть відповідні рівняння
реакцій.
3.
Зазначте, завдяки яким
властивостям і де використовують просту
речовину, утворену елементом С.
9 клас
Задача 1
Два юних хіміки добували водень. Один із них розчиняв у хлоридній кислоті
алюміній, інший – залізо. Обидва отримали однакові об’єми газу.
Який із хіміків витратив більшу наважку металу (г) для
добування водню і в скільки разів?
Задача 2
Напишіть по
одному рівнянню реакцій між двома газами, внаслідок яких утворюються:
1. одна рідина;
2. один газ;
3. два гази;
4. одна тверда речовина;
5. одна тверда речовина та одна
рідина;
6. одна тверда речовина та один газ;
7. одна рідина та один газ.
Агрегатні стани реагентів і продуктів
реакцій наведено за атмосферного тиску та температури +25˚С, але припустимі
реакції, що відбуваються за інших умов.
Задача 3
1. В яких ступенях
окиснення фосфор і кальцій мають однакові електронні конфігурації?
Зобразіть ці електронні конфігурації.
2. Чи можуть ще інші елементи в певних
стійких ступенях окиснення мати таку ж електронну конфігурацію? Назвіть ці
елементи та зазначте їх ступені окиснення. Наведіть приклади відповідних сполук
цих елементів, назвіть їх.
3. Напишіть
рівняння реакції кальцію з фосфором. Складіть електронний баланс, зазначте
окисник і відновник.
Задача 4
Елементи А, В і С належать до
однієї групи періодичної системи хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва і розташовані
в трьох суміжних рядах. Двовалентний елемент А утворює з Гідрогеном сполуку
масова частка Гідрогену в якій дорівнює 11,1 %. Елемент В утворює з елементом А
дві сполуки, масова частка елемента А в яких становить 50 % та 60 % відповідно.
Елемент С не утворює летких сполук із Гідрогеном.
1.
Про які елементи А, В і С йде мова?
2.
Охарактеризуйте бінарну сполуку, що складається з атомів елементів С та А, якщо С у цій сполуці
проявляє максимальний ступінь окиснення. Передбачте хімічні властивості цієї
сполуки, напишіть 2 відповідні рівняння реакцій.
3.
Що вам відомо про елемент С?
Задача 5
У воді розчинили 5 г мідного купоросу CuSO4•5H2O
та довели об’єм
розчину до 500 мл (ρ=1 г/см3).
Обчислити:
- Масу солі в отриманому розчині.
- Молярну
концентрацію розчину.
Чому не завжди виправданим є використання мідного купоросу як антисептика в
будівництві та фунгіциду в сільському господарстві?
Задача 6
У п’яти склянках знаходяться безбарвні розчини калій карбонату, калій сульфіду,
калій йодиду, калій нітрату, калій хлориду.
- Запропонуйте один реактив, за допомогою якого можна
визначити кожну речовину.
- Вкажіть ознаки, за якими це можна зробити.
- Напишіть рівняння відповідних хімічних реакцій.
10 клас
Задача 1
Установіть відповідність між формулою речовини та її застосуванням.
Відповідь представте у вигляді: №
речовини – тривіальна назва речовини – відповідна літера.
|
H2O
|
А
|
абразивний матеріал
|
|
I2
|
Б
|
виготовлення настоянок у фармацевтиці
|
|
NaHCO3
|
В
|
коштовний камінь
|
|
SiO2
|
Г
|
консервант
|
|
S
|
Д
|
розпушувач тіста
|
|
C2H5OH
|
Е
|
засіб для анестезії
|
|
NaCl
|
Є
|
складова частина пороху
|
|
CH3СОOН
|
Ж
|
мінеральне добриво
|
|
Аl2O3
|
З
|
«сухий лід»
|
|
N2O
|
И
|
найпоширеніший розчинник
|
|
CaCO3
|
Ш
|
засіб для очищення труб від жиру
|
|
C
|
Ї
|
антисептик
|
|
NH4NO3
|
Й
|
будівельний матеріал
|
|
CO2
|
К
|
найпоширеніша харчова добавка
|
|
NaOH
|
Л
|
оздоблювальний камінь білого кольору
|
Задача 2
Внаслідок окиснення невідомого
металу масою 5 г утворилося 9,44 г оксиду металу.
- Здійсніть необхідні розрахунки та назвіть метал.
- Опишіть сфери застосування металу та його сполук.
Задача 3
Гази A (DH2 = 8,5) та B
(DH2 = 16) реагують між собою за високих температур із утворенням
рідини C та газу D, або при нагріванні у присутності
каталізатора (Pt) – з утворенням тієї ж рідини C та газу E. Якщо газ E за кімнатної температури змішати з
газом B, утворюється газ F, забарвлений у бурий колір.
Пропускання суміші газів F та B через рідину C призводить до утворення розчину кислоти G. При взаємодії цієї кислоти з газом A утворюється біла кристалічна сполука H. При нагріванні цієї сполуки утворюється рідина C та газ K, який підтримує горіння та при нагріванні до високої температури
перетворюється у суміш газів B та D.
1.
Розшифруйте всі речовини, напишіть рівняння реакцій, про які
згадувалося в умові задачі.
2.
Гази A, D, E, F, K
можна отримати за допомогою реакцій кислоти G з металами. Наведіть приклади
таких реакцій та вкажіть умови їх проведення.
Задача 4
Напишіть рівняння реакцій, що ілюструють схему
перетворень, вкажіть умови їх проведення:
Zn(NO3)2→ZnS
Zn X ZnCl2 ® Zn
K2[Zn(OH)4]→ K2ZnO2
- Визначте речовину Х.
Який тип зв’язку притаманний цій сполуці?
- Якою найбільшою кількістю
стрілок (кожна відповідає одностадійному перетворенню) вдається доповнити
схему? Запишіть рівняння відповідних
реакцій.
- Зовнішнє чи внутрішнє
застосування мають ліки, що містять речовину Х? Відповідь
мотивуйте.
Задача 5
На технічний кальцій карбід масою
42,80 г, що містить 19,20 % домішок, подіяли водою. Отриманий ацетилен піддали
циклізації.
1. Обчисліть масу бензену, що утворився при цьому,
якщо виробничі втрати складають 25%.
2. Опишіть особливості будови молекули
бензену. Чому ароматичні вуглеводні, на відміну від усіх інших ненасичених
вуглеводнів, стійкі до дії окисників і входять до складу природної
вуглеводневої сировини?
3. Наведіть приклади взаємодії бензену
з хлором. Назвіть продукти реакцій за міжнародною номенклатурою.
Задача
6
Два юних
хіміки добували водень. Один із них розчиняв у хлоридній кислоті алюміній,
інший – залізо. Обидва отримали однакові об’єми газу.
Який із хіміків витратив більшу наважку металу (г) для
добування водню і в скільки разів?
11 клас
Задача 1
За якими ознаками прийнято класифікувати речовини на
неорганічні та органічні? Наведіть 2-3 приклади, що підтверджують вашу
відповідь.
Перед вами наступний список:
Ø нашатирний спирт;
Ø настоянка йоду медична;
Ø олеум;
Ø бензен;
Ø столовий оцет;
Ø гліцин;
Ø алебастр;
Ø бензин;
Ø пісок;
Ø питна сода;
Ø мило;
Ø глина.
Оберіть із поданого списку:
1. Чисті речовини і суміші.
2. Органічні та неорганічні речовини.
3. Вкажіть формули зазначених вами речовин та склад сумішей.
Задача 2
До розчину, що містить 4,9 г
ортофосфатної кислоти, долили розчин лугу масою 96 г з масовою часткою натрій
гідроксиду 5%. Розчин, що утворився внаслідок взаємодії речовин, упарили
досуха.
Визначити
масові частки речовин (%) у сухому залишку.
Задача 3
У воді розчинили 5 г мідного купоросу CuSO4•5H2O
та довели об’єм
розчину до 500 мл (ρ=1 г/см3).
Обчислити:
- Масу солі в отриманому розчині.
- Молярну
концентрацію розчину.
- Чому не
завжди виправданим є використання мідного купоросу як
антисептика в будівництві та фунгіциду в сільському господарстві?
Задача 4
Напишіть рівняння
реакцій, що ілюструють схему перетворень, вкажіть умови їх проведення:
Zn(NO3)2→ZnS
Zn X ZnCl2
® Zn
K2[Zn(OH)4]→
K2ZnO2
- Визначте речовину Х.
Який тип зв’язку притаманний цій сполуці?
- Якою найбільшою кількістю
стрілок (кожна відповідає одностадійному перетворенню) вдається доповнити
схему? Запишіть рівняння відповідних реакцій.
- Зовнішнє чи внутрішнє
застосування мають ліки, що містять речовину Х? Відповідь
мотивуйте.
Задача 5
До одноосновної органічної кислоти масою 35,2 г долили 54,55 мл розчину
натрій гідроксиду (ρ=1,1 г/см3) з масовою часткою лугу 20 %, а потім
– концентрованого розчину натрій гідрогенкарбонату. При цьому виділилося 2,24 л
газу (н.у.).
Установіть формулу кислоти, назвіть її за
міжнародною номенклатурою та наведіть її тривіальну назву.
Задача 6
У результаті повного спалювання сплаву двох елементів масою 11,9 г у
струмені кисню утворюється суміш оксидів масою 22,74 г, а під час обробки такої самої кількості сплаву надлишком хлоридної
кислоти виділяється водень об’ємом 13,44 л і залишається нерозчинний залишок
масою 1,1 г.
1.
Визначте якісний та кількісний (%) склад сплаву.
2.
У чому його можна розчинити повністю? Наведіть відповідні
рівняння реакцій.
Відповіді:
7 клас: 5. Р4О10; 6. Cl,
Na,
C,
O,
H.
8 клас: 1. φ(O) = 21 %, φ(He) = 79 %; ω(O) = 68
%, ω(He) = 32 %; N(молекул) = 1,505•1023; N(атомів) = 1,82•1023 ; 2. метал – Al; 4. 3,311•1021; 5.
ω(Mg) = 37,5 %, ω(MgO) = 62,5 %; 6. C – O;
Д – Н; В – S; А – Cu.
9 клас: 1. Наважка заліза
більша, ніж наважка алюмінію в 1,56.
1.
|
2H2
+ O2 → 2H2O
|
2.
|
2CO
+ O2 → 2CO2
|
3.
|
2HCl
+ F2 → 2HF + Cl2
|
4.
|
NH3
+ HCl → NH4Cl
|
5.
|
SiH4
+ 2O2 → SiO2
+ 2H2O
|
6.
|
H2S
+ Cl2 → S + 2HCl
|
7.
|
CH4
+ 2O2 → CO2
+ 2H2O
|
2.
Можливі
варіанти відповіді:
4. А – O; В – S; С – Cr ; 5. m (CuSO4) = 3,2 г; Cм = 0,04 моль/л; 6. AgNO3
10 клас: 2. Al; 3. А – амоніак (NH3); B – кисень (О2); С – вода (Н2О); D – азот (N2); Е – нітроген(II) оксид (NO); F – нітроген(IV) оксид (NO2); G – нітратна кислота (HNO3); H – амоній нітрат (NH4NO3), К – нітроген(І) оксид (N2O); 4. Х – ZnO (сполука з йонним зв’язком). Ліки мають зовнішнє застосування, оскільки сполуки Zn2+ отруйні; 5. m (C6H6) = 10,53 г; 6. Наважка заліза більша, ніж наважка
алюмінію в 1,56.
11 клас: 2. ω(Na3PO4) = 43,5 %, ω(Na2HPO4) = 56,5 %; 3. M (CuSO4) = 3,2 г; Cм = 0,04 моль/л; 4. Х – ZnO (сполука з йонним зв’язком). Ліки
мають зовнішнє застосування, оскільки сполуки Zn2+ отруйні; 5. С3H7СОOН (бутанова,
масляна); 6. ω(Al) = 90,8 %,
ω(Si) = 9,2 %.
Немає коментарів:
Дописати коментар